perjantai 8. marraskuuta 2013

Bmw e90 2008 320i lambda- ja typpianturin vaihto

Katalysaattorin 2 jälkeen oleva lambda anturi antoi vikakoodeja. Myös typpi anturi (nox sensor), erittäinen yleinen vika uudemmissa bmw autoissa.
Korjaus: molempien osien vaihto uusiin. Tilasin ebayn kautta osat sillä suomen varaosa liikkeistä niitä ei löytynyt ja autokeskus tampereella hinnoitteli osat moninkertaisiksi todellisuudesta.

Osat: 
Boschin alkuperäinen uusi lambda anturi 
Bmw alkuperäinen typpianturi uusinta mallia 11787587130, anturin kärki ngk:n valmistama 

Työ sujui melko vaivattomasti, ainut ongelma oli kun typpi anturi oli joskus jo kertaalleen vaihdettu ja laitettu väärille kierteille niin jouduimme tehdä uudet kierteet ennen uuden typpianturin asennusta.



2 lambda-anturin liitin, auki vetämällä molemmista päistä muovia

Vanha Lambda anturi, irroitus 22 lambda-anturi hylsyllä, myös lenkkiavaimella onnistuu, ei ole niin kireessä.

Vanha ja uusi anturi kaverikuva

Uusi anturi vanhan tilalle 50nm kiristystiukkuus, löytyi auto-datasta.

Typpianturin sijainti pellin yläpuolella
Suojarauta ja peltilevyä pois tieltä

Typpianturin liitin löytyi kun peltejä availi ja siirteli tieltä pois. 2x 8" mutteria auki ja liitin irti.


Vanhan anturin todella jumissa, kantaa joutui kuumentaa että sen sai pois. Lämpölaajeneminen on voittajan valinta!

Anturi pois ja uusien kierteiden teko alkakoon sillä jokin edellinen asentaja oli ne rikkonut!


Uudet kierteet oikean kokoisella kierre-tapilla, kesti monta tuntia kun rauhassa teki hyvät kierteet! Mutta palkintona oli että uusi anturi menin paremmin kuin hyvin paikoilleen! Kiristystiukkuus 50nm.

Uusi ja vanha nox sensor. Vasen vanha oikea uusi. Molemmat oem tuotteita eli alkuperäisiä ja edustavat viimeisintä mallia jota tähän autoon saatavissa. Nox sensoreita on valmistettu tähän autoon 5 erilaista ja enään niistä tehdään yhtä viimeisintä mallia, kuvassa molemmat edustavat tätä uusinta mallia.

Uusi tilalle ja pellit ja rautatukilevyt paikalleen takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen moottori lämpimäksi ja puolentunnin koeajo noin 2500 rpm kierroksilla. Ohje bmw liikkeen mekaanikolta. Ensiviikolla jatkuu tutkinta ja pyritään varmistumaan tietokoneiden avulla että antureiden vaihto on onnistunut. Paljon ajoa nyt viikonlopun aikana siis. Bensan kulutus todennäköisesti pienenee. Mitään muuta ajoon huomaavaa en ole huomannut sinä aikana kun anturit antoivat vikakoodeja.

Huolto tapahtui 7.11.2013 mittarilukema 113 450km

päivitys: 29.11.2013 ml: 114 550 Vikakoodien luku koulupäivän päätteeksi ja ei ollut enään minkään laista vikakoodia. 23 päivän ajo 1100km anturien huolto onnistui. Lisäksi kulutus on laskenut noin litralla :)

Ongelma oli vian ratkaisussa se että antureiden vikakoodit olivat tekstillä -katkonainen, ja etsimme sen takia sähköliitoksista alussa vikaa, mutta ongelma selvisi anturien vaihdolla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti